De nar van nu


De nar deed vroeger alles om zijn koning te vermaken. Een nar stond vaak onder grote druk, want wanneer hij geen grijns tevoorschijn kon toveren op het gezicht van zijne hoogheid, betekende dat een nacht doorbrengen tussen de ratten in de donkere kelders van het kasteel.
De nar

De succesvolle nar van toen

Maar als het de nar wel lukte, dan stond hij eindelijk even in de spotlight. Of als hij heel veel geluk had, dan werd hij een legende.

De narren van toen, zijn de cabretiers en comedians van nu. Die zonder microfoons, camera’s en weet ik wat voor 2.0 middelen nog meer, mensen aan het lachen krijgen. Mensen van alle klassen. De nar van nu laat hen lachen, gieren en brullen uit het hart. Niet alleen omdat het goede grappen zijn, maar omdat het grappen zijn die dicht bij de schijnbare, maakbare of de door de meerderheid vermoede waarheid liggen.

Maar er is nog een type nar. Een karakteristieke nar die probeert om niet zomaar grappig te zijn, maar die probeert om serieus grappig te zijn…

Wat is ‘serieus grappig zijn’?

Serieus grappig zijn is het voor elkaar weten te krijgen dat de gast of het publiek op basis van een grap, actie onderneemt. De grappenmaker wordt dan zodanig serieus genomen, dat hij als de drager van de (mogelijke) waarheid gezien wordt. Van een eventuele positieve waarheid die ervaren wordt als een boodschap die uitgedragen moet worden.

Deze eventuele positieve waarheid, een grap waar je om moet lachen kan namelijk nooit als negatief ervaren worden tenzij je jezelf letterlijk kapot lacht, zorgt voor hoop. Hoop op winst, hoop op actie, hoop op succes, hoop op ‘iets beters’ etcetera… Maar het kan ook zorgen voor ideeën en fantasieën.

En de enigen die dit allemaal voor elklaar kunnen krijgen, zijn de getalenteerde adviseurs van deze tijd. Of het nou spindoctors, communicatie- of marketingadviseurs zijn, het is een grote verzameling van adviserende narren.

De adviserende nar

Maar in plaats van te kunnen jongleren, kan de zogenaamde ‘adviserende nar van nu’ op een veelzijdige, professionele en creatieve manier advies verstrekken. In plaats van drie ballen, gebruikt hij presentaties, vocabulaire en lichaamstaal om zijn publiek te kunnen vermaken en misschien zelfs wel te overtuigen. Te overtuigen van het feit dat wat hij of zij zegt belangrijk is en door zijn publiek gedeeld moet worden. Op de hoop dat dit, nadat het gedeeld is, zorgt voor verandering, vernieuwing of dat het een brede glimlach op het gezicht van zijn of haar opdrachtgever tovert.

Advertenties

4 gedachtes over “De nar van nu

  1. Totaal mee eens, goed stuk! Ik zeg dit al vaker over columnisten, maar het is inderdaad breder te trekken: bijna niemand stond de vorst zo na als de nar. De nar werd betaald om de vorst een spiegel voor te houden en mocht eerlijker zijn dan wie dan ook, als hij het maar op een vermakelijke manier deed. Soms was de vorst de enige die de dubbele bodem in de narrengrap doorzag. Dat is iets waar de adviseur goed op moet letten: humor is een goede verpakking, maar de inhoud moet wel overkomen. Alaaf!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s