iOnderwijs, over educatie in het jaar 2020


Als we ervan uitgaan dat de iPad, of een vergelijkbare andere tablet, binnen tien jaar hét middel wordt om mee te studeren, hoe zou dat dan ongeveer in de praktijk werken?

Zitten we met zijn allen in 2020 aan de multi-touch tablets zoals hieronder, of zal het anders zijn? Je leest alles over mijn persoonlijke toekomstvisie op het gebied van onderwijs in deze blogserie genaamd: iOnderwijs.


In de afgelopen maanden heb ik gebruik mogen maken van een iPad in het kader van een project van Fontys. Het iFontysproject is er om te kijken wat voor meerwaarde de iPad kan bieden in het hoger beroepsonderwijs. Vandaar deze serie, om hopelijk een gesprek of discussie op gang te brengen.

iOnderwijs

Het is 2020, de tablets van nu zijn ouderwets en de tablets van dan hebben, met of zonder toetsenbord, de laptop vervangen. Het is geen zogenaamd luxegoed meer, maar simpelweg een praktisch communicatie- en leermiddel.

Docenten hebben tablets, net als de studenten die zij onderwijzen. En als die studenten dat niet hebben, dan hebben ze smartphones die ‘slimmer’ zijn en meer kunnen dan wat mijn iPad nu kan.

Het nieuwe studeren

Het nieuwe werken is in 2020 bijna oldschool, maar wel door velen ervaren en als een normale gang van zaken geaccepteerd. De nieuwste hype is dan het ‘flexibele studeren’. Doceren en studeren vanuit huis, het is in 2020 nog niet normaal, maar opleidingen timmeren dan wel al hard aan de weg om flexibel onderwijs mogelijk te maken. (hoop ik) Want het kan, is goedkoper en misschien blijkt het uit onderzoeken in 2017 nog wel effectiever te zijn ook!

Twitter en Facebook blijven populaire netwerkplatformen, maar worden minder bezocht, of hebben ondenkbare vernieuwingen doorgevoerd om goed te functioneren op de nieuwste gadgets, personal computers, trends en niet te vergeten, tools om mensen te voorzien van hun ‘digitale behoeftes’. Misschien worden er in 2020 wel nieuwe sociale netwerksites ontdekt, die nog meer betekenen voor de alsmaar groeiende webwereld.

Een mix van online studenten- en docentenportals zullen opdoemen uit de huidige, soms zelfs chaotische, netwerken van hogescholen. Men heeft apps ontwikkeld, die ervoor zorgen dat studiekennis delen, les geven en leren op afstand veel makkelijker wordt. Maar niet helemaal, want in 2020 zijn docenten denk ik nog niet zover, dat we niet meer door de regen naar school hoeven fietsen, om een tentamen te maken op een PC zonder internet, op de hogeschool, onder toezicht van een surveillant (of mogen tentamens dan al wel gemaakt worden met behulp van internet?) In 2020 is onderwijs dus voor een groot deel ook gericht op netwerken. Of je nou biologie, scheikunde of rechten studeert. Netwerken staat in 2020, naast de studie, centraal.

Netwerken werkt

Docenten clusteren zich per vakgebied op sociale opleidingsnetwerken en hetzelfde geldt voor studenten van verschillende opleidingen. Communicatiestudenten van Fontys, InHolland en andere hogescholen bijvoorbeeld, zullen elkaar in 2020 makkelijker vinden op een netwerk dat voor communicatiestudenten en -docenten ingericht is om ideeën uit te wisselen, hun studie te bekritiseren of om gewoon samen te werken en te chatten over wat zij interessant vinden.

Studenten leren van elkaar, docenten kunnen hen adviseren en eveneens leren van de studenten en de opleidingen. Kritiek en feedback van studenten kan zo snel geanalyseerd worden om naar verbeteringen zoeken. Want alles is te lezen op internet, intranet en zo een groot transparant kennisnetwerk geworden. Zo is het cirkeltje rond en het iOnderwijs in 2020 voor mij echt iets om naar uit te kijken.

Volgende week ga ik onder andere in op ‘doceren op afstand’ en het live monitoren van trends, tweets en crisissituaties, als onderdeel van de lesstof in 2020.

Hoe zie jij het onderwijs in 2020? Deel je mening, links of video’s door hieronder een reactie achter te laten.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Gijs

Advertenties

Een gedachte over “iOnderwijs, over educatie in het jaar 2020

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s