iOnderwijs, de kenniscrisis in 2020


We hebben in 2020 te maken met een kenniscrisis, net zoals dat nu het geval is. Het onderwijs staat onder grote druk, omdat de kwaliteit van onderwijs bepaald wordt aan de hand van slagingspercentages en de winsten die MBO-, HBO-scholen en universiteiten behalen. In plaats van de kwaliteit van het onderwijs en de doceerkwaliteiten en aanwezige (actuele) kennis van docenten die centraal zou moeten staan.
Kenniscrisis


We willen in 2020, net als nu, tot de top vijf behoren van de grootste kenniseconomieën ter wereld. En dat kunnen we dan ook wel, omdat er een grote hoeveelheid kennis in Nederland is. Maar zoals ook nu het geval is, wordt er te weinig kennis gedeeld. De nieuwe media zullen daarom in 2020 wederom onderdeel worden van het streven naar een onderwijslandschap dat kennis deelt. Ook met andere onderwijsinstituten. Want de marktwerking binnen het hoger onderwijs kan in 2020 alleen zijn vruchten afwerpen, als onderwijsinstellingen, inclusief haar studenten en docenten, laten zien hoeveel kennis ze wel niet in huis hebben en deze ook delen via nieuwe media. Specifieke kennis, dat wordt de “niche” waar onderwijsinstellingen het van moeten gaan hebben. En dus niet van alleen maar promotie- en marketingcampagnes.

Het nieuwe demonstreren

Hoe ziet dat er bij een opleiding communicatie uit?

Les geven op afstand

Een docent corporate communicatie gebruikt live voorbeelden uit zijn persoonlijke Twitterwall of van ‘trending topics’. (of is Twitter dan al lang geen hype meer?) Maar ook van blogs en populaire berichten op druk bezochte websites over vernieuwde corporate stories, imagoschade, kapotgemaakte merken etc.

Deze voorbeelden deelt de docent via de app, website of portal zoals die ontwikkeld is voor en misschien zelfs wel door de studenten die hij doceert. Aan deze ‘2.0 voorbeelden’ koppelt hij opdrachten, die uitgezet worden op media als Twitter, Facebook en Hyves. Op die manier kunnen ook potentiële studenten, of studenten van andere opleidingen, zien wat voor opdrachten gegeven worden en wat studenten op de opleiding zoal leren of moeten doen tijdens hun studie.

Papieren opdrachten? Forget it!

Via de digitale snelweg gaan de studenten vervolgens op zoek naar de antwoorden, om de opdracht live uit te voeren. Bevindingen, vragen, suggesties en alle andere communicatie vindt plaats op Twitter, Facebook of een ander sociaal netwerkplatform. Dit soort dingen gebeuren al wel bij opleidingen, maar in 2020 is het normaal geworden om als student via internet antwoorden te zoeken op vragen, zonder dat je ervoor bestraft wordt tijdens een tentamen of toets. Tentamenvragen die je in 2011 eigenlijk alleen kon beantwoorden door boeken te lezen, mag je in 2020 gewoon met behulp van internet beantwooren. Zo wordt het onderwijs onderdeel van het transparantietijdperk waar wij dan ook in leven.

Docenten zullen er niet meer moeilijk over doen als je Facebookt of Tweet tijdens de les, want hij geeft opdrachten waardoor je er gebruik van leert te maken op een andere, effectieve en leerzame manier, dan de nieuwe media alleen te gebruiken voor persoonlijke doeleinden. En in 2020 is het besef er bij docenten al wel, dat ze studenten er toch niet van kunnen weerhouden om toch stiekem te Twitteren. te Facebooken, of te Hyven.

De digitale mogelijkheden zullen veel meer ingebed zijn binnen onderwijsinstellingen. Onderwijzen via internet is in 2020 al vrijwel ontdaan van de experimentele settings waarbinnen het onderwijs zich nu bevindt. Dit omdat de bekendheid met en de acceptatie van nieuwe media, alsmaar zal blijven groeien naar mate jongeren ouder worden, docenten meer gebruik maken van deze media en de samenleving er de meerwaarde steeds meer van begint te doorgronden.

De mogelijkheden van nieuwe media in 2020, worden dus beter doorgrond dan nu. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de risico’s die aan het gebruik van nieuwe media hangen…

Antwoorden die op vragen gegeven worden komen sneller bij de docenten binnen dan ooit tevoren. Want schriftelijk antwoorden geven op vragen, dat is in 2020 passé, onpraktisch en op de lange termijn slechter voor het milieu.

Stage lopen in 2020

Door alle praktijkvoorbeelden die op het net te vinden zijn, bloggende studenten en studerende netwerkplatformen, is er in 2020 voor stagiaires een nieuwe uitdaging ontstaan. Want het gaat er niet meer om dat je blogt of wat je blogt, maar om hoe je blogt en wat je kan met de nieuwste, hipste en meest voorkomende webtietechnieken.

Kan je bezoekers genereren, ze vermaken en ze interesseren voor jouw blog? Binden zij zich aan je blog en helpen ze je om jouw blog nog interessanter of groter te maken? Dat zullen vragen zijn die dan effectief bijdragen aan een kwalitatieve opleiding die constant in beweging is. Waardoor de opleiding elk jaar enthousiaste eerstejaars communicatiestudenten kan ontvangen, omdat ze op internet hebben kunnen volgen wat hen te wachten staat.

Zoals de nar van toen verandert is in de communicatieadviseur van nu, zo veranderen de adviseurs van nu in 2020, in een soort Alexander Klöpping. De student communicatie die stage loopt is internetjournalist, onderzoeker, gadgetfreak en trendwatcher in één geworden.

Maar ja, wie weet valt in 2020 de stroom wel gewoon uit…

Dan heb ik in ieder geval alvast een tip voor je:

Laat me weten wat je van dit toekomstbeeld vindt. Zie je het anders, of zijn er andere dingen die je eraan toe zou voegen? Deel je toekomstvisie op het onderwijs door een reactie achter te laten!

Groetjes,

Gijs

Advertenties

Een gedachte over “iOnderwijs, de kenniscrisis in 2020

  1. Ik hoop dat men Ich wel blijft beseffen, dat fysiek contact erg belangrijk blijft, ook in het onderwijs. Flexibel werken en studeren klinkt mooi, maar kan ons ook afstandelijker maken.

    Je ziet nu al dat mensen verslaafd zijn aan Facebook en Twitter…

    Wel een grappig artikel. Ben benieuwd hoe docenten hiernaar kijken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s