4 alternatieven voor het maken van een online CV


Mijn CV lag al een tijdje stof te happen en had een herontwerp nodig. Maar omdat mijn ervaring wat betreft vormgeven gering is en ik weinig tijd heb, ben ik op internet naar alternatieven gaan zoeken. Al gauw kwam ik onderstaande sites tegen waarmee je in weinig tijd jouw CV op een creatieve manier vorm kan geven.

Re.vu

Met re.vu kan je jouw LinkedIn-gegevens koppelen aan een “infographic-based” tool. Dit houdt simpelweg in dat jouw werkervaring in een tijdlijn kan laten zien en interesses of ontwikkelde talenten in kleurrijke grafieken en diagrammen vorm kan geven. Dat laatste is wel een beetje natte vingerwerk. Maar het was leuk om erover na te denken hoe mijn interesses in de loop der tijd veranderde, toegenomen of afgenomen zijn. Wat nu dus ook zichtbaar is voor anderen.

Met re.vu kan je kiezen uit meerdere thema’s, jouw eigen portfolio uploaden en andere bestanden toevoegen. Zo heb ik ervoor bijvoorbeeld voor gekozen om de door mij gemaakte eScan van de Rabobank toe te voegen. Dit is een document waarin beschreven wordt wat voor type ondernemer ik ben.
Ook is het mogelijk om te zien hoe vaak jouw profiel bekeken is dankzij de ‘Analytics’ functie. Het is zelfs mogelijk om specifiek voor Google, Yahoo en Bing een verzoek in te dienen zodat jouw re.vu profielpagina geïndexeerd kan worden door deze zoekmachines. Binnenkort zullen er ook geavanceerde opties zijn om inzicht te krijgen in de bezoekers-statistieken.

Je kan het gehele CV ook opslaan als PDF-document.

Een handige en leuke tool om eens mee aan de slag te gaan. Bekijk mijn CV op re.vu (link opent in nieuw venster)

Visualize.me

Visualize.me is in principe hetzelfde als re.vu. Een verschil is wel dat je op deze site ook op een leuke manier kan laten zien welke talen je beheerst.

Visualize.me taalbeheersing

Het is hier alleen niet mogelijk om jouw portfolio of andere documenten op te slaan. Een minpuntje dus. Je kan wel kiezen uit zes verschillende thema’s, zelf kleuren aanpassen en een achtergrondfoto instellen. Een overzicht van alle opties:

Visualize me heb ik voor de grap met ontzettend veel kleuren en een gekke achtergrond vormgegeven. Alleen maar om aan te tonen hoe fout je een ‘graphical CV’ vorm kan geven. Klik op onderstaand icoon om mijn profiel op visualize.me te bekijken:

Kinzaa

Misschien is het leuk om te beginnen met een van de argumenten die Kinzaa aandraagt om online een “graphical resume” aan te maken.

Of all the job-seekers we talked to about their jobs and careers, not one said they like creating resumes. And the employers we spoke to said they get so many “me too” resumes for each open job that it is nearly impossible to select the best candidate. The job-seeker didn’t standout and the employer finds it nearly impossible to select the right candidates for interviews. Both sides are losing.

The first step to getting a job is getting noticed. Your Kinzaa graphical resume will stand out with potential employers so you are noticed. Get Kinzaa graphics and stand out from the rest of the crowd.

Zelf heb ik, voor het gemak, ingelogt via Facebook en informatie geïmporteerd vanuit LinkedIn om een “Kinzaa resume” aan te maken. Dit keer heb ik alle informatie naar het Engels vertaald, mocht een Engelstalig persoon ooit interesse hebben in mijn ervaring. 😉

Bekijk mijn Kinzaa-profielpagina

Kinzaa timmert flink aan de weg om ook in andere talen deze dienst aan te bieden. Ik vond dat Kinzaa er professioneel en minder “schreeuwerig” uitzag dan de andere genoemde opties.

Het kostte mij aardig wat werk om alles naar het Engels te vertalen, maar dan heb je ook wat! Kinzaa onderscheidt  zichzelf van de andere genoemde tools door de looks, maar ook omdat je aan kan geven naar wat voor organisatie en/of baan je op zoek bent. Ook je persoonlijke eigenschappen worden op een hele andere manier zichtbaar gemaakt:

Een CV op video

Als een potentiële werkgever jouw CV ontvangt, moet je eigenlijk direct onderscheidend zijn ten opzichte van alle anderen. Dat kan natuurlijk door bovenstaande tools te gebruiken, alhoewel ik denk dat steeds meer mensen hiermee aan de slag gaan. Daarom blijft het effectief om een video te maken waarin je jezelf presenteert.

Een video laat meteen een eerste indruk achter en kan direct aanleiding zijn om jouw uit te nodigen voor een gesprek. Een docent van mij heeft zo een video meegestuurd tijdens zijn sollicitatie voor Fontys en is daar uiteindelijk ook docent geworden.

Binnenkort zal ik ook een CV-video plaatsen die ik gemaakt heb in samenwerking met een fotograaf.

Facebook App: Brazen careerist

Met deze app kan je snel een eerste indruk schetsen van jouw ervaringen. Geef de app toestemming om informatie van jouw Facebook- en linkedinprofiel te halen en je hebt in no-time een (eveneens als PDF te downloaden) vrolijk grafisch vormgegeven CV.

Conclusie

Er zijn veel manieren om jezelf als sollicitant uit te doen blinken bij potentiële werkgevers. Natuurlijk neemt dit wel met zich mee dat er veel persoonlijke informatie over jouw wordt vrijgegeven. Zelf zorg ik daarom ook voor dat ik niet mijn adresgegevens of telefoonnummer invoeg.

Volgens mij gaan dit soort tools steeds meer gebruikt en gewaardeerd worden. Het toont naar mijn idee niet alleen aan dat je creatief bent, maar ook dat je open staat voor verandering, vernieuwing en het is een teken dat je up to date bent!

Als je van plan bent om met bovenstaande ‘tools’ aan de slag te gaan, wil ik je wel aanraden om ervoor te zorgen dat jouw LinkedIn-account up to date is. Dat maakt de tools veel toegankelijker om te gebruiken.

Nadeel

Het is wel jammer dat deze moderne CV’s alleen maar op te stellen zijn met Engelse tussenkopjes. Ook is er een beperkte keuze uit verschillende thema’s. Dat neemt niet weg dat ik het een erg leuke en vernieuwende manier vind om een CV op te stellen. En ik denk dat de kans groter is om er bij een potentiële werkgever uit te springen, als je met een re.vu of Kinzaa aankomt in plaats van met een papieren CV.

Geef een reactie

