8 social media trends


De CEO van Mashable, Pete Cashmore, vertelt in onderstaand filmpje over social media in 2012, tijdens de Mashable Media Summit. Hij begon Mashable als blog op zijn negentiende en het bedrijf is in zes jaar tijd de grootste onafhankelijke nieuwssite geworden op het web over digitale cultuur, social media en technologie .

Heb je geen zin om het hele filmpje te kijken? Scroll dan naar beneden om de highlights te zien die ik uit het verhaal van Pete gehaald heb.

Mashable is een site die ik dagelijks bezoek om op de hoogte te blijven van wat er speelt op het gebied van (nieuwe) media, tools en de invloed hiervan op organisaties. Een website die ik jullie dus ook graag aanraad. Je kan er ook op inloggen via Facebook en Twitter, zodat je verschillende topics en personen kan volgen. (Zie ook het Mashable YouTube-kanaal)

Highlights: de toekomst van social media

Media-trends:

 ”  We’re all moving to touch

Één ‘megatrend’ die eigenlijk onderstaande punten zal overkoepelen, is volgens Pete die van het ‘aanraken’. In de toekomst zullen we nog veel meer ‘touchable’ tablets, telefoons en MP3-spelers gaan zien.

Ook Windows en Apple zullen steeds meer gebruiken maken van multi-touch interfaces en dus ook touch-screens op de producten. Dit zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de muis en het toetsenbord steeds minder gebruikt gaan worden.

Welke trends zien wij op de volgende gebieden?

 

  • Nieuws aggregatie
    Apps zoals Flipboard draaien om personalisatie. Steeds meer nieuws-applicaties zullen dan ook gericht zijn op het mogelijk maken van  ‘verpersoonlijking’ van informatie voor en door de gebruiker. Content verkrijgen van sociale netwerken via nieuwe tools zoals ‘zite‘ voor op de ipad,  waarmee je een tijdschrift kan maken op basis van jouw interesses en jouw sociale netwerk, zullen steeds meer gebruikt gaan worden. Dit zorgt er tevens voor dat we nieuwe, laagdrempelige betaalmethodes steeds vaker gaan ervaren. Wat op zijn beurt weer zorgt voor nieuwe businessmodellen. Een grote uitdaging zal worden hoe dit soort zaken gekoppeld worden aan nieuwe verdien modellen door bedrijven, aangezien de content op dit soort apps verschijnt naast de content van concurrenten.
  • Magazine-App
    Eigenlijk zijn deze apps een alternatief voor tijdschriften ten opzichte van nieuwsaggregatie-apps. Glamour, Vanity Fair en Wired maken hier bijvoorbeeld gebruik van. Hoe verdienen ze hieraan? Via betaalde abonnementen.
  • Nieuwe tablets
    De uitdaging voor tablet-producenten blijft eigenlijk Apple. Hoe gaan ze proberen om de ‘iPad-experience’ te evenaren?

    De Kindle Fire: In Amerika voor 199 dollar te krijgen. Een stuk goedkoper dus, inclusief een marktplaats met alle content van Amazon. En je kan er soortgelijke dingen mee doen zoals met de iPad. Ook deze tablets zullen dus, naar verwachting, veel verkocht gaan worden.

    Nook Color 2: Komt dit jaar nog uit in de VS voor 249 dollar. Wordt wellicht ook een speler op de tablet-markt.


  • Online sharing en online gedrag
    Voorheen moest je op een button klikken om iets ‘leuk’ te vinden op Facebook, of om het te delen op Twitter en andere sociale netwerken zoals Digg. Nu is een trend te zien die ‘frictionless sharing’ heet. Dit betekent dat alles wat je online doet, automatisch gedeeld kan worden met jouw vrienden. Ik zie alleen wel een risico met betrekking tot deze trend. Namelijk dat er op deze manier ook veel spam op de sociale netwerken van vrienden terecht kan komen. Alles wat je bekijkt, beluistert of leest kan op die manier dus automatisch gedeeld worden. Ook WSJ Social speelt in op deze trend. Tenzij je de functie uit zet, word alles wat je leest gedeeld met vrienden. Het probleem hier is dus eigenlijk dat alles leesbaar wordt voor vrienden en de privacy van gebruikers hierdoor onder druk komt te staan. Ook media zullen dus goed na moeten denken of ze hier wel of geen gebruik van willen maken.
  • TV everywhere
    Dit is met name in Amerika al een grote trend. Daar kan je als je een abonnement hebt bij een kabelmaatschappij, op tablets, de PC en op andere gadgets live TV kijken. Time Warner, CNN en andere maatschappijen bieden deze functies aan.
  • Second screen experiences
    Interactie plegen via een Smartphone, Laptop en/of tablet tijdens het kijken van televisie. Dit sluit onder andere aan op de ‘multi-tasking-trend’. Mensen doen steeds vaker meerdere dingen tegelijk dankzij nieuwe technologieën. Zo heeft bijvoorbeeld Disney de Bambi- en LionKing-app. Deze apps maken het mogelijk dat het geluid door jouw gadget wordt ‘opgevangen’. Aan de hand van dit geluid worden bijvoorbeeld plaatjes, spelletjes en kleurplaten opgestart. (Misschien kan je in de toekomst documentaires en films voor de tweede keer bekijken en dan bij bepaalde scènes zelfs de ‘making-off’ van die scène bekijken. Om maar even hardop te denken)
    Ook MTV en NBC gebruiken soortgelijke ‘second screen’ apps.
  • TV- en Filmmarketing applicaties
    Webmarketing wordt ook steeds meer gericht op applicaties. Films krijgen steeds vaker apps direct na de lancering van de film. Zo hadden de films Fast and the Furious en Angry Birds Rio, beiden een app met aansluitende games en meer informatie over de film. Maar ook voor series, kookprogramma’s en dergelijke zullen steeds meer applicaties verschijnen. Dit sluit dus aan op de Second Screen trend.
  • Social Music
    Spotify, RDO en Moog zijn online muziekwinkels die erg in trek zijn. Spotify was in het begin met name populair in Europa. De gebruikers kunnen muziek (gratis of betaald) luisteren op hun gadgets en hun PC. Ook kunnen ze deze muziek natuurlijk delen en integreren op Facebook en andere netwerken. De uitdaging voor deze winkels is of betaalde abonnementen populair worden onder gebruikers, aangezien er nog steeds veel gratis en meestal illegaal gedownload kan worden.
    Voor artiesten en muziekproducenten zijn dit geen grote inkomstenbronnen. Dit kan ervoor zorgen dat zij hun muziek liever niet aanbieden op dit soort platformen. Het is dus nog maar de vraag of dit soort ‘sociale muziek-platformen’ geld gaan opleveren.

In 2012 en daarna:

Wat gaat er gebeuren? 

  • HTML 5 zal steeds vaker gebruikt gaan worden. (Hier moeten uitgevers zeker rekening mee gaan houden)
  • Content Licensing (Er zullen zich steeds meer problemen voordoen met betrekking tot auteursrechten en dergelijke.)
  • Car Apps (Er zullen steeds meer applicaties komen die je kan gebruiken tijdens het rijden. Ford en ook BMW hebben het al mogelijk gemaakt om een smartphone of tablet aan te sluiten op het ‘entertainment-systeem’ van de auto. Ook dit zal steeds meer gebruikt gaan worden. (Een interessante trend voor media-bedrijven om op in te spelen)
  • Flexibele op en uit te vouwen (of rollen) beeldschermen. Onlangs plaatste ik nog een blog over de Nokia-telefoon die van deze techniek gebruik maakt
  • iTV: Alle media in de cloud, dus apps, muziek en dergelijke, werkend via iCloud van Apple
  • Location-based nieuws: Nieuws afgestemd op de locatie waar je bent.
  • NFC: Betalen met een smartphone door hem langs een scanner te halen. Dit kan mede dankzij een applicatie zoals Google Wallet, die de functies van een credit-card vervangen. Maar misschien kan deze technologie er ook voor zorgen dat je in kan checken bij hotels en op vliegvelden. Wellicht dat je dan ook direct het tijdschrift van de vliegtuigmaatschappij waar je mee vliegt, download naar de telefoon

Wat denken jullie dat nog meer trends zijn op dit gebied? Laat het mij weten door een reactie achter te laten of mij te Tweeten.

Advertenties

2 gedachtes over “8 social media trends

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s