Een idee uitschrijven of uittypen? Wat is wijsheid?


Vandaag had ik een idee die het waard was om even te noteren. Twijfelachtig pakte ik mijn iPad erbij, opende mijn notepad en begon te schrijven. Maar tijdens het schrijven van de eerste zin bedacht ik mij; is het niet beter om zo’n ‘idee dat uit de lucht komt vallen’, op papier te zetten?

Iets met de handen opschrijven zorgt ervoor dat je dingen beter kan onthouden en ideeën sneller en misschien zelfs efficiënter uit kan werken. Natuurlijk zijn er op het web allerlei tips over welke apps je kan gebruiken, voor bepaalde dingen die gedaan moeten worden of voor het uitschrijven van ideeën en mindmaps. Maar het zou mij niks verbazen als ‘noteren met pen op papier’, beter blijkt te zijn dan ‘digitaal notities maken’.

Pen en papier zullen altijd gebruikt blijven worden. Het blijft de meest soepele weg van de hersenen naar het opgeschreven woord. Je hoeft namelijk niet bang te zijn voor notificaties en de verleiding is er niet om bijvoorbeeld even de mailbox, facebook-updates of nieuws te checken.

Ik ben er dus voorstander van om altijd een notitieblokje bij de hand te hebben. Het is goedkoop en makkelijk om, wanneer er een idee ontstaat, het snel even te noteren in de wachtrij bij de Albert Heijn, tijdens een gesprek in het café of op andere plekken.

Als ik zo mijn ideeën noteer, word ik ook niet afgeleid door de spelchecker of automatische woordcorrectie van Word en kan ik sneller mijn idee opschrijven, uitdenken en uitwerken. Later kan ik het dan altijd nog verfijnen op een PC of laptop.

Ik vroeg op Twitter en Google+ waar de voorkeur van mijn volgers en connecties heen gaat, bij het opschrijven of typen van een “spontaan idee”. De meesten zeiden het in eerste instantie op papier te zetten. Maar ook werden nieuwe tools genoemd zoals Inkling, de Livescribe smart-pen en de Evernote App.

Reactie op Twitter

Hersenactiviteit

Wanneer iemand iets met een pen opschrijft zorgt dat voor een andere activiteit in de hersenen, dan wanneer je iets typt. En wat mij weleens opvalt bij klasgenoten is dat, wanneer zij iets “spontaan” wilenl noteren, de verleiding groter is om eerst het goede lettertype in te stellen en tegelijkertijd de browser open te hebben staan. Om nieuws-, facebook- of twitterupdates te checken. Wat er logischerwijs nogal vaak voor zorgt dat een deel van ‘het grote idee’, verloren gaat door deze ‘afleiding’…

Virginia Berninger heeft hersenscans uitgevoerd om dit te bewijzen. Zij is professor educatiepsychologie. Zij vertelde de Wall Street Journal dat elke keer wanneer een letter werd geschreven, er een veel groter deel in de hersenen geactiveerd werd. Met name het denk-, taal- en “werkgeheugen” werd actief. In tegenstelling tot het typen van woorden, waarbij de hersenactiviteit eerder het woord- en lettergebruik lijkt te benadrukken.

Ik denk dat ik dus toch maar weer een notitieblokje koop om al mijn ideeën op te schrijven.

Een gedachte over “Een idee uitschrijven of uittypen? Wat is wijsheid?

Geef een reactie

