Drie boeken voor de junior ‘online reputatie manager’


Gister liet ik jullie via Twitter en Google+ weten dat mijn literatuurstudie over Online Reputatie Management (afgekort naar ORM) ingeleverd is. Nadat ik dit bericht plaatste, kreeg ik aardig wat berichten binnen van mensen die er behoefte aan hebben om deze literatuurstudie te lezen.

De "conversatieprisma" van Brian Solis en Jess3

Deze studie, ook wel Capita Selecta genoemd, zal eerst bekeken worden door een docent van Fontys. Het lijkt mij handiger als hij eerst zijn feedback en beoordeling geeft, zodat ik jullie van een verbeterde en misschien zelfs nog wel uitgebreidere literatuurstudie kan voorzien over ORM. Want er is veel over dit onderwerp te vertellen. Dat bleek ook wel uit een Tweet van Bram Koster, marketingmanager bij od_media.nl, die ook bezig is met blogs schrijven over ORM.

eBook?

Ik vroeg mij af in hoeverre het nuttig kan zijn om inderdaad een eBook(je) over ORM te schrijven. Gewoon, omdat het kan en omdat het misschien wel een bijdrage kan leveren aan diegene die geïnteresseerd zijn in nieuwe media en ORM. Zouden jullie daar behoefte aan hebben? Laat ook meteen even weten welke onderwerpen je wil dat ik belicht in een eBook of blogpost(s) over ORM. Dan ga ik eens kijken of ik wat kan bekokstoven (misschien wel in samenwerking met anderen).

Welke boeken heb ik gelezen?

Hieronder staan de titels van de boeken die ik gelezen heb. Het is wel allemaal Engelse literatuur, maar ik ga er stiekem vanuit dat jullie die taal wel beheersen. Als je geïnteresseerd bent in online samenwerkingsprojecten, praktijkvoorbeelden en cases waarbij de online community geweldige doelen behaald heeft, dan lik je bij deze boeken denk ik wel je vingers af.

Auteurs: Brian Solis en Deirdre Breakenridge.
Titel: Putting the Public Back in Public Realations
Over de manier waarop social media het ‘traditionele’ vak PR beïnvloedt

Auteurs: Julien Smith en Chris Brogan 
Titel: Trust Agents
Over het gebruiken van het web om invloed te vergroten, de reputatie te verbeteren en vertrouwen te winnen.

Auteur: Clay Shirky
Titel: 
Here comes everybody
Over de manier waarop verandering plaats kan vinden, wanneer mensen (online) bij elkaar komen.

Mocht je nog tips hebben voor interessante bronnen over ORM, let me know!

 

 

2 gedachtes over “Drie boeken voor de junior ‘online reputatie manager’

Geef een reactie

