Social Search, wat is dat eigenlijk en waar gaat het naartoe?


‘Scoial Search’ is een techniek die toegepast kan worden om het online zoekgedrag van een persoon, beter af te stemmen op zijn gebruikte zoektermen. Hierdoor kan diegene die een bepaalde zoekterm intikt bij een zoekmachine, unieke zoekresultaten zien die gericht zijn op de interesses van zijn of haar vrienden.

Social Search

Door de komst van ‘Social Search’ is er in “SEO-land” (zoekmachineoptimalisatieland) veel rumour ontstaan. De invloed van de mensen op zoekmachineresultaten, die inhoud van websites delen binnen hun sociale netwerken, is door deze techniek namelijk steeds groter aan het worden. Het effectief inspelen op zoektermen die vaak gebruikt worden is hierdoor namelijk steeds minder effectief en het effect dat ons online netwerk heeft op getoonde zoekresultaten groeit.

Google en social search

Google, het bedrijf dat je niet vaak zal zien knoeien met de manier waarop zoekresultaten getoond worden, heeft iets meer dan anderhalf jaar geleden haar social search functie ingeschakeld. Sindsdien worden ‘sociale zoekresultaten’ steeds vaker getoond in combinatie met de traditionele manier waarop zoekresultaten weergegeven worden. Google vindt het belangrijk dat zoekmachines de online gebruiker beter gaan begrijpen. Google illustreert dit met onderstaande video.

“We transformeren Google naar een zoekmachine die niet alleen inhoud begrijpt, maar ook mensen en relaties.”

Een subtiele manier van Google om aan te geven dat zij door hebben dat de internetgebruikers zich steeds vaker op sociale netwerken bevinden.

Eerlijk gezegd zoek ook ik tegenwoordig meer met de Twitter-, Facebook- en Google+-zoekmachine, voordat ik met de standaard Google zoekmachine aan de slag ga. Elke ‘favourite’ (Twitter), Like (Facebook) en +1 (Google+) knop die ik indruk, helpt zoekmachines om haar zoekresultaten te optimaliseren op basis van mijn interesses. Social Search zal in de toekomst dan ook voor internetgebruikers zoals ik steeds waardevoller worden.

Zoekmachines zoals Bing en Google spelen hier tegenwoordig op in. Er zijn zelfs al een tijdje zoekmachines zoals Blekko zoekmachine, die het mogelijk maken om alleen berichten die op Facebook ‘geliked’ zijn te tonen in de zoekresultaten. De bekendste ‘social search engine’ is tot nu toe waarschijnlijk Topsy.

De online populariteit en relevantie van online informatie voor gebruikers wordt zo meer bepaald door wat wij (online gebruikers) ‘leuk’ vinden en delen binnen onze sociale netwerken; des te meer ‘plusjes’ en ‘likes’ op een bericht of status update, des te zichtbaarder zo’n bericht binnen en buiten de sociale netwerken worden.

Steeds vaker worden er onderzoeken gedaan naar de invloed van sociale netwerken op zoekresultaten en natuurlijk ook naar de invloed van social search op verkoopcijfers en online betrokkenheid.

Voor search engine marketeers zal dit een steeds grotere uitdaging vormen, maar ook voor nieuwssites, bedrijven die persberichten of video’s publiceren, verkiezingscampagnes, journalisten, bloggers en kleine ondernemingen. Grote factoren die invloed uitoefenen op de zichtbaarheid van sociaal gewenste informatie op het web, zoals Google, Facebook, Twitter en LinkedIn, zorgen er op die manier voor dat de online gemeenschap steeds meer invloed krijgt en in zekere zin socialer wordt. Ondanks het feit dat Google en Twitter ruzie maken

Bronnen:

Actueel: Google Plus integreert zoekresultaten 

Overige:

http://topsylabs.com/2011/03/17/3-ways-to-increase-user-engagement-on-your-blog-2/

http://blekko.com/webgrep?page=view&id=263ad4f7e59e908bed37d34df431f8d3

http://support.google.com/websearch/bin/answer.py?hl=en&answer=165228

http://searchandsocialmedia.com/2010/11/online-political-strategy.html

http://xyofeinstein.wordpress.com/2012/01/10/google-maakt-zoeken-persoonlijk-search-plus-your-world/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s