`80 procent kliks op Facebook ads komt van bots`


De laatste tijd volg ik blogs over Facebook Advertising. Het is interessant om te weten wat richtlijnen van Facebook zijn en wat het effect kan zijn van Facebook Ads. Het bedrijf Limited Run uit New York stopt met het gebruiken van Facebook, nadat zij een aantal eigenaardige bezoekersactiviteiten op het spoor kwamen, door op Facebook te adverteren.

20120802-085625.jpg

Limited Run ontwikkeld e-commerce platformen voor muzikanten en labels. Zij claimt dat 80 procent van de kliks op Facebook advertenties afkomstig zijn van bots en dus niet van echte Facebook gebruikers.

Het bedrijf kwam hier enkele maanden geleden achter tijdens de lancering van hun nieuwe website. `We zage een paar rare dingen. We betalen Facebook voor het aantal kliks dat we krijgen, maar van slechts 20 procent van alle kiks konden we aantonen dat deze ook daadwerkelijk een bezoeken aan onze site opleverden.` Zo schreef Limited Run op haar blog.

Ervan uitgaande dat er misschien iets mis was met de analytics-dienst die Limited Run gebruikte, besloot zij andere diensten te gebruiken om bezoekersstatistieken te volgen. Ook deze tools kwamen met hetzelfde mysterieuze resultaat.

Het bedrijf besloot een eigen analytics-software systeem te bouwen. Zo kwam het bedrijf erachter dat 80 procent van alle kliks, waar Facebook voor betaald kreeg, van bronnen kwam die geen JavaScript draaiden.

`Als een persoon JavaScript niet draait, is het erg moeilijk voor een analytics programma om een klik te verifieren. Belangrijk is dat wij na al die jaren ervaing, slechts een tot twee procent van onze bezoekers JavaScript niet aan heeft staan, dus niet 80 procent zoals deze kliks die van Facebook komen.` Aldus Limited Run. `Dus hebben we gedaan wat iedere goede developer zou doen. We bouwden een page logger. Elke keer als een pagina geladen werd, konden wij deze tracken. En weet je waar we achter kwamen? 80 procent van alle kliks waar wij voor betaalden, kwamen van bots.`

Het bedrijf kreeg geen reactie van Facebook nadat zij contact met het immens grote sociale netwerk probeerde op te nemen. Het bedrijf zegt Facebook niet te verdenken van de rare kliks die door bots gedaan worden.

They`re scumbags

Facebook heeft aan PCmag laten weten dat zij bezig zijn om het geheel te onderzoeken. Limited Run had ook nog een ander probleem toen zij de naam van de Facebook pagina wilde veranderen van Limited Pressing naar Limited Run. Facebook zou de naam verandering alleen toestaan als Limited Run akkoord ging met 2000 dollar meer aan maandelijkse advertentie-uitgaven. Hierdoor heeft Limited Run uiteindelijk besloten te stoppen met het gebruik van Facebook in zijn geheel.

“They’re scumbags and we just don’t have the patience for scumbags,” aldus Limited Run.

Tip: Denk altijd goed na over de manier waarop je op Facebook wil adverteren, met welk doel en lees goed de voorwaarden van Facebook door, voordat je aan een uitgebreide campagne begint.

Bron: PCmagazine

Een gedachte over “`80 procent kliks op Facebook ads komt van bots`

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s