Het heilige bos van Barcelona


Op weg naar Schiphol, denk ik terug aan mijn korte vakantie in Barcelona afgelopen week.

2026

Dat is het jaar waarop het immense project, dat Barcelona al langer dan 100 jaar bezighoudt, af zou moeten zijn. Er zijn mensen die beweren dat het bouwwerk van Gaudi allang af had kunnen zijn, maar dat dit juist een truc is. Een goede marketingtruc.

Veel van de duizenden maandelijkse bezoekers, zouden namelijk een bepaalde ‘opwinding’ ervaren, kijkende naar de basiliek, wetende dat hier nog dagelijks aan getimmerd wordt om het precies zo te maken als Gaudi wilde.

20130302-153051.jpg

Waar of niet, het is inderdaad spannend hoe het eindproduct er rond 2026 uit zal zien. Tot dat moment aanbreekt, laat ik dit ideale plaatje van de Sagrada Familia die af is, samen met vele anderen, over aan de fantasie.

De kans dat het mis gaat

Langs de rij toeristen, die allemaal de ‘Heilige Familie’ wilden zien, liep een agent. Hij vroeg men vriendelijk de tassen te openen, zodat hij hier ter controle in kon kijken. ‘No guns, bombs or bazooka’s ey?’, grapte de agent naar mij. Vanuit deze rij zag ik tegenover mij op de stoep een paar ogen van een oud mannetje met wandelstok, in zichtbare angst omhoog kijken. Hij stond stil alsof bevroren. Met zijn ogen volgde hij een enorm object, dat door een hijskraan naar een van de ruim 160 meter hoge torens werd gehesen.

De blik van van dat oude mannetje… Het leek wel alsof het zijn dood zou betekenen als er nu ook maar iets mis zou gaan. Iedere Catalaan draagt de trots van het hebben van de Sagrada Familia. Het was niet voor niets groot nieuws toen er brand was gesticht door een verwarde man.

Eenmaal binnen hoorde ik de bouwvakkers hameren. Dat geluid galmt nu dus al meer dan 100 jaar door de omliggende straten. Er wordt nu al zo lang gebouwd aan het geheel, dat een deel zelfs alweer gerenoveerd moet worden vanwege ouderdom, zo heb ik mij laten informeren. De bouwvakkers zie ik werken met precisie. Zo nu en dan slaan zij een kruis nadat zij objecten van de basiliek verplaatsen of per ongeluk aanstoten. Zij werken met respect en zichtbare eer aan de voltooiing van een meesterwerk.

Gaudi wilde bezoekers, als zij eenmaal binnen waren, het gevoel geven dat zij in een bos waren. ‘Met de bescherming van het licht en de regen, zoals onder een boom…’ zo valt te lezen in de expositieruimte naast de hoofdingang.

Dat gevoel had ik wel, mede dankzij de achthoekige pilaren, die hoog in de top uitsplitsen als takken. Eenmaal binnen deed het mij terugdenken aan de tijd dat ik als kind gek was van Robin Hood, films met ridders, koningen en zelfs aan de elven van The Lord Of The Rings.

Nooit eerder heb ik zelf zo lang rondgedold in een sprookjesachtig gebouw vol met verwijzingen naar de bijbel en het verhaal van Jezus. De Sagrada Familia is als het ware dé handtekening van Gaudi in Spanje. Voor mij nu bekend als het heilige bos van Barcelona en wellicht een goede marketingstunt.

20130302-230225.jpg

Plus mij op Google

Geef een reactie

