Gebruik Google+! Vijf redenen om ermee aan de slag te gaan


De grootste zoekmachine ter wereld koppelen aan een nieuw sociaal netwerk met meer dan 300 miljoen actieve gebruikers. Dat klonk in 2011 als een vrij impulsief (Google Wave-achtig) project. Toch was het een slimme zet van Google. Het sociale netwerk neemt niet voor niets de tweede plek in van grootste sociale netwerken ter wereld. Ik ben enthousiast gebruiker geworden van Google+ en deel daarom redenen met jullie om Google+ te gebruiken.

Kijken door de bril van Google

20130312-073928.jpg

Veel mensen in mijn omgeving vonden Google+ niks vanaf het moment dat het in juni 2011 gelanceerd werd.
Actieve Facebook- en Twittergebruikers werden grotendeels vertegenwoordigd door jongeren en influencers die op bepaalde marktgebieden actief waren. Het was in het begin dan ook niet echt duidelijk waar Google+ als potentieel invloedrijk, ‘new born’ sociaal netwerk onderscheden kon worden van de andere grote drie: Facebook, Twitter en LinkedIn. Nu is dat duidelijk zichtbaar. Hier zijn vijf redenen om Google+ te gebruiken:

1. Geen advertenties

Moet ik daar nog iets aan toevoegen? Ik word zo langzamerhand gek van alle event-, verjaardagskalender-, game- en ‘like-ons-uitnodigingen op Facebook. Er staan advertenties op en rondom mijn tijdlijn en straks zal dat ook nog aangevuld worden met video-advertenties. Des te meer reden voor mij om Google+ te gebruiken.

2. Meer diepgang

Ik heb ervaren dat Google+ gebruikers zeer hulpvaardig zijn. Zo stelde ik laatst een vraag over het gebruik van Google+ door bedrijven. Binnen een kwartier had ik al vijftien reacties van meerdere mensen met tips, suggesties en verwijzingen naar voorbeeld-pagina’s. Door dat soort interactie-momenten ben ik een aantal gebruikers van Google+ en het medium zelf steeds meer gaan waarderen. Facebook is met name gericht op contacten onderhouden met bestaande vrienden en contacten. Google+ is er misschien wel om nieuwe vrienden te maken en om meer te ontdekken.

Het zou best kunnen dat vrienden gelijk hebben. Dat nóg een sociaal netwerk teveel van het groeien is. Voor mij staat daar tegenover dat ik bijna nooit meer iets met Facebook of Twitter doe. Gehackte Twitter-accounts die mij spam sturen, vermoeiende onontkoombare advertenties en like-acties die mijn Facebook timeline en news stream vervuilen, weinig overzicht meer over de honderden vrienden en followers… Dit gebrek aan overzicht drijft mij weg van deze netwerken, in de richting van serieuze alternatieven zoals Google+.

Op Google+ ervaar ik veel minder ruis, meer diepgang, uitgebreide filtermogelijkheden (circles) en betere discussies. Ik leer er veel nieuwe mensen kennen op een leuke en laagdrempelige manier. De drempel is er niet van een maximum aantal tekens, waardoor men eerder geneigd lijkt te zijn de diepte in te gaan. ‘Leef jezelf uit’, lijkt Google zo te zeggen.

Leef jezelf uit, lijkt Google zo te zeggen

3. Voorbereid op de SEO revolutie

Als je gevonden wil (blijven) worden, dan is het verstandig Google+ te betrekken bij je (social) content strategie.
20130312-074322.jpg
Dat Google+ invloed heeft op zoekmachines en hier nog meer invloed op zal hebben de komende jaren konden we dan ook van mijlen ver al aan zien komen. Toen ‘G+’ gelanceerd werd was het voor mij nog niet helemaal helder hoe de invloed op zoekmachines praktisch geuit zou worden . Nu rollen er steeds meer combinaties van diensten uit de Google ‘labs’ die de missie van het invloedrijke bedrijf en haar sociale netwerk blootlegt en die langzaamaan een revolutie teweeg brengt in de wereld van zoekmachineoptimalisatie.
AdWord campagnes voeren en adverteren op Google blijft natuurlijk in trek bij de online marketeer, maar Google+ biedt hen ook nieuwe kansen en uitdagingen dankzij Google Author Rank, waarbij de eigenaar van content, zijn profiel koppelt aan zijn of haar online geschreven werk. Openbaar gedeelde berichten worden tevens real time geïndexeerd door de zoekmachine en Google+ badges zorgen voor uitgebreide integratie -mogelijkheden met websites.

4. Een plus voor strategie

Je zal het als marketeer of content manager met relevante inhoud en continuïteit moeten doen. Gericht op verschillende doelgroepen, die dankzij circles goed in te delen zijn.
Ter grondslag ligt aan Google+, net als andere sociale media, dat je de interactie aan gaat. Met het alleen hebben van een account of pagina kom je er niet en met alleen zenden zal je ook erg weinig bereiken, mits je een gevestigde en grote naam hebt. Het is niet voor niets een SOCIAL medium.

Interaction design

Zoekresultaten zien er visueel aantrekkelijker uit wanneer de auteur of het bedrijf, Google+ koppelt aan zijn of haar website. Zo wordt een profielfoto bij het zoekresultaat getoond inclusief een eventuele korte biografie-tekst.
De website van een bedrijf kan makkelijk gekoppeld worden aan Google+ dankzij de badges, Google Author (voor de schrijvers onder ons) en straks ook Google+ Sign In.

5. De juiste mensen bereiken wanneer jij dat wil

Circles zijn door een bedrijf zelf in te stellen en deze zijn net zo makkelijk weer te wijzigen. Zo kan bijvoorbeeld een circle aangemaakt worden met persrelaties, een circle voor bestaande klanten en een circle met mensen die interesse hebben in de markt waarbinnen jouw bedrijf actief is, of waar jij als persoon actief bent.
Dit zorgt voor een, in potentie, zeer effectief en flexibel in te richten netwerk. En als ik mij de mogelijkheden voor probeer te stellen van Google+ met alle andere bestaande diensten van Google, dan klinkt dat nu al als muziek in de oren.

Google Local biedt klanten eveneens de mogelijkheid om waarderingen achter te laten. Er zal vast nog veel meer van Google met Google+ geïntegreerd worden en ik heb vast ook een aantal potentiële toekomstige mogelijkheden van Google+ niet vermeld.
De interaction designers van Google zullen het in ieder geval een feest vinden om deze mogelijkheden toegankelijk te maken.

Dus…

Als bedrijf is Google+ een onmisbaar nieuw medium, wil je voorbereid zijn op de online toekomst van en met Google, SEO en een bestendige effectieve online communicatiestrategie opzetten.

Nu er steeds meer aanvullende functies en integratie met bestaande Google diensten plaatsvindt, kunnen we de wereld ook steeds beter bekijken door de bril van Google. En nee, dan bedoel ik niet ‘Google Glass’, of nu ik erover nadenk, misschien juist wel…?

Plus mij ook op Google

Greep uit de geraadpleegde bronnen:

B2B en Google+

SEO en Google+ en ‘SEO handleidingen‘ ervoor.

Merken en Google+

Over Google Authorship en SEO

Over Google sign in

G+ versus Facebook

Social media management

3 gedachtes over “Gebruik Google+! Vijf redenen om ermee aan de slag te gaan

Geef een reactie

