Google Product Listing Ads `bedreiging voor Amazon`


Google ontwikkelde vorig jaar Product Listing Ads (hierna af te korten naar PLA`s), om in te spelen op het veranderende shop-, zoek- en navigeergedrag van consumenten in de VS. Deze PLA`s vormen een toekomstige bedreiging voor grote webwinkels als Amazon, aldus onderzoeksbureau Jefferies.

Een PLA is een rij foto`s van relevante producten met betrekking tot de zoekterm. Een PLA wordt boven of naast de zoekresultaten getoond. Ook de prijzen van producten worden getoond bij de foto`s. Onderzoek wijst uit dat dit een bedreiging kan zijn voor Amazon en wellicht ook andere grote webwinkels.

Onderzoeksbureau Jefferies deed uitgebreid onderzoek voor investeerders, naar de invloed van PLA`s. Google verkoopt steeds meer van deze advertentieruimtes in de VS. Zoekresultaten van aanbieders die geen PLA`s inkopen, zoals Amazon, zien zoekresultaten daardoor dalen.

Hieronder een voorbeeld van de slechtere zichtbaarheid van Amazon advertenties ten opzichte van de Product Listing Ad

20130716-153305.jpg

Banner blindness

Zogenaamde `bannerblindheid` neemt toe, waardoor nieuwe manieren gezocht moeten worden om online aandacht te krijgen voor advertenties en dus ook producten. PLA`s zijn een nieuwe effectieve manier om te adverteren bij de zoekresultaten van Google.

Zo`n tienduizend bedrijven uit de VS gebruiken PLA`s. Er worden momenteel zo`n 156.000 PLA`s gerund op Google. Dat is bijna 21 procent meer ten opzichte van het vorige kwartaal.

De top PLA-adverteerders:
20130716-152340.jpg

Producten kopen vanuit de Google zoekmachine

Het onderzoeksteam geeft aan dat Amazon nog meer te wachten staat. Google zou namelijk het idee hebben om PLA`s te upgraden, waardoor de consument nog makkelijker aankopen kan doen:

`Wij geloven dat Google haar ambitie is om deze advertenties door te ontwikkelen tot het punt dat je aankopen kan doen, zonder ooit de zoekresultaten pagina te hoeven verlaten`.

Google Search Shopping

Deze indrukwekkende cijfers schetsen een beeld van de toenemende invloed die Google krijgt op het online vergelijken, zoeken en kopen van producten door consumenten. De PLA`s waren eerst alleen door bestaande Google Shopping bedrijven gratis aan te bieden, maar sinds september rekent Google hier kosten voor.

Het onderzoeksteam denkt dat Google Shopping de andere producten van Google nog weleens zou kunnen kannibaliseren. Dat zou alleen niet erg zijn volgens het team, omdat Google meer kan verdienen aan PLA`s. Wanneer de PLA`s in Nederland ingekocht kunnen worden is mij nog niet bekend.

Of ik een product aan zou schaffen rechstreeks vanuit de zoekresultaten betwijfel ik. Want ik vergelijk eerst liever zelf online produten, alvorens een aankoop te doen. Wie weet komt Google ook met een oplossing daarvoor. Het zou mij in ieder geval niets verbazen als een `Google Compare` in de toekomst haar toetreding doet op de markt.

Bovenstaande blog is gebaseerd op een artikel van Business Insider: http://www.businessinsider.com/google-product-listing-ads-revenue-2013-7

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s